Artikkelit

  • Artikkelit
  • Reseptit

Miten innovatiiviset ideat voivat johtaa innovatiiviseen organisaatioon

Inside Herbalife - Cover Photo

Emmannuel Nwosu keskustelee organisaatioiden tarpeesta edistää yhteistyötä ja innovointia kasvun saavuttamiseksi.

 

Herbalife-liiketoiminta sai alkunsa yhdestä miehestä, jolla oli uusi idea. Hän halusi antaa ihmisille jotain, mitä he halusivat, mutta hän teki sen aivan uudella tavalla.  Tämä mies oli Mark Hughes, Herbalifen perustaja, johtaja ja ensimmäinen jäsen.

Hänen suunnitelmansa oli yksinkertainen: luoda hyvänmakuisia, tieteellisesti tutkittuja painonhallintatuotteita ja myydä ne suoraan asiakkaalle, mutta lisäbonuksena hän halusi työskennellä heidän kanssaan tuotteiden käyttämiseksi osana terveellistä, aktiivista elämäntapaa.  1980-luvun alussa tämä oli innovatiivista – se oli uusi tapa harjoittaa suoramyyntiä, johon sisältyi elämäntapavalmennusta ja kannustava yhteisö.

Jos matkustamme ajassa 40 vuotta eteenpäin nykypäivään, Mark Hughesin konsepti on nyt miljoonien Herbalife-jälleenmyyjien todellisuutta yli 90 markkina-alueella ympäri maailmaa – ihmisten, joiden intohimosta terveellisiä ja aktiivisia elämäntapoja kohtaan on tullut liiketoimintaa. Nämä toiminnalle omistautuneet henkilöt eivät ole vain rakentaneet myyntitiimejä ja yrityksiä itselleen, vaan he tukevat asiakkaitaan ja organisaatioitaan joka päivä auttaen heitä elämään mahdollisimman hyvää elämää. Heidän asiakkaansa pääsevät osaksi motivoivaa yhteisöä, jota he tarvitsevat terveystavoitteidensa saavuttamiseksi. He voivat esimerkiksi saada henkilökohtaista valmennusta tai liittyä liikunta- ja ravitsemusklubeihin.

Se, että kuljemme omia polkujamme, ja “teemme sen paremmin” ei toimi vain jälleenmyyjiämme eteenpäin vievänä voimana, vaan se on yksi Herbalifen ydinarvoista. Perustamalla toimintamme tälle ensimmäiselle innovaatiolle olemme laajentaneet liiketoimintamme globaaliksi brändiksi ja tilikaudella 2022 saavutimme 5,2 miljardin dollarin liikevaihdon.  Painonhallintatuotteiden lisäksi tuotevalikoimamme sisältää nyt ihonhoitotuotteita, kohdennetun ravitsemuksen tuotteita ja urheiluravitsemustuotteita, jota myös huippu-urheilijat ympäri maailmaa käyttävät.  Olemme myös ylpeitä voidessamme hyödyntää innovatiivista huipputeknologiaa ja tieteellistä tutkimusta luodaksemme kuudessa tuotantolaitoksessamme yli 2 000 tuotetta. Tuotantolaitosten tukena toimivat laadunvalvontalaboratoriollamme ovat saavuttaneet akkreditointitason ISO 17025, mikä kertoo siitä, että noudatamme alan tiukempia standardeja.

 

Se ei tapahtunut vahingossa

Liiketoimintamallimme ansiosta meillä on suora yhteys markkinoihin, ja kuuntelemme jatkuvasti jälleenmyyjiemme ja heidän asiakkaittensa mielipiteitä. Innovaatiomme ja uudet ideamme perustuvat aitoon tarpeeseen.  Kuten uusi videosarjassamme "Inside Herbalife” tulee esiin, tuotekehityksessä jälleenmyyjiltämme saatu palaute on avainasemassa. Kyllä, tarkastelemme arvokkaita markkinointitietoja ja dataa, mutta suunnitteluprosessiamme on aina ohjannut Herbalifen jälleenmyyjät ja asiakaskohderyhmät. Jälleenmyyjämme voivat kertoa meille, millaisia tuotteita markkinoilta puuttuu ja mikä tärkeintä, miten voimme auttaa jälleenmyyjiämme, jotta he voisivat tarjota asiakkailleen parempaa palvelua.

 

Yrittäjähengen ja innovatiivisuuden ylläpitäminen

Jotkut yritykset perustavat toimintansa innovaation ympärille. Ajatellaanpa vaikka miten Netflix mullisti tavan, jolla kulutamme sisältöä, tai Applen "design first" -filosofiaa. Herbalifen kaltaisille yrityksille, jotka ovat olleet olemassa vuosikymmeniä, innovaatioiden on oltava osa niiden DNA:ta. Olipa sitten kyseessä LEGO, joka herättää kuluttajien rakkauden tuotteisiinsa tekemällä yhteistyötä kulttuurillisesti merkityksellisten kumppaniensa kanssa tai Disney, joka luo hahmojansa jatkuvasti uudelleen ajankuvaa hyödyntäen – halu kehittyä on aina läsnä.

Innovaatioiden luomiseksi meillä on maailmanlaajuinen innovaatio-ohjelma nimeltä "The Greenhouse". Se on verkkofoorumi, jossa työntekijämme voivat ehdottaa uusia ideoita ja kysyä muiden mielipiteitä ideoiden kehittämiseksi ja testaamiseksi. Nämä iteraatiot voivat johtaa huomattaviin tuloksiin, jotka tuottavat arvoa organisaatiollemme. Jakelukeskuksessamme Venrayssa, Alankomaissa koko henkilöstöä kannustetaan käyttämään vähintään 20 % ajastaan luovaan ajatteluun bootcamp-tilaisuuksissamme, joissa he keksivät luovia ideoita, jotka voivat auttaa meitä kehittämään liiketoimintaamme .   Uskomme, että hyvä idea voi tulla keneltä tahansa ja mistä tahansa.

Innovaatioissa ei ole kyse vain uusien tuotteiden valmistamisesta.  Olemme sitoutuneet kehittämään prosessejamme ja palveluitamme edistääksemme kestävää kehitystä ja toimiaksemme ympäristöystävällisemmin. Yksi erityisen upea idea, jonka saimme Venray-tiimiltä, on yhteistyö eläinrehun valmistajan kanssa. Se ottaa vastaan myymättä jääneet Formula 1 -ateriankorvikepirtelöt, jotka muuten hävitettäisiin, ja käyttää niitä tuotteissaan. Tämä auttaa meitä luomaan kiertotalouteen perustuvan lähestymistavan jätteeseen.

 

Innovoi kaikkialla ja kaikilla alustoilla

Herbalife on brändi, joka rikkoo jatkuvasti rajoja ja omaksuu uudet trendit ja teknologiat varmistaakseen, että liiketoiminnan jokainen osa-alue toimii mahdollisimman hyvin. Olipa kyse sitten tuotteiden valmistamisesta uusista ja innovatiivisista proteiinilähteistä ja ainesosista tai uuden kokonaisvaltaisen digitaalisen alustan kehittämisestä, joka tekee asiakkaiden palvelemisesta ja liiketoiminnan hallinnasta paljon helpompaa jälleenmyyjillemme, pyrimme jatkuvasti olemaan innovatiivisen ajattelun kärjessä.

Tämä digitaalinen uudistus antaa jälleenmyyjillemme työkalut, jotka helpottavat nykyaikaisen liiketoiminnan aloittamista, johtamista ja kasvattamista, jotta he voivat auttaa yhä useampia ihmisiä saavuttamaan hyvinvointitavoitteensa. Tämän saavuttamiseksi teemme yhteistyötä jälleenmyyjien ja heidän asiakkaidensa kanssa varmistaaksemme, että vastaamme heidän tarpeisiinsa.

 

Ole innovatiivinen!  Mutta miten?

Kun organisaatio on kasvanut start-upista täysimittaiseksi yritykseksi, voi olla houkuttelevaa lajitella työntekijät lokeroihin osastorakenteen mukaan, kuten esim. markkinointi-, myynti ja rahoitusosastoihin. Etsiessäsi teknistä ratkaisua, suuntaat todennäköisesti IT-osastolle. Ja kun tarvitset paremman menetelmän tuotteiden pakkaamiseen, käännyt suunnitteluinsinöörien puoleen. Jos sen sijaan kannustat kaikkia osastoja yhteistyöhön, tulet hämmästymään siitä, mitä ihmiset voivat keksiä ja miten he voivat tuoda esiin aivan uusia näkökulmia. 

Uskon että ollakseen valmis kasvuun organisaation on kannustettava yhteistyöhön ja ideoiden luomiseen, investoitava liiketoimintaa helpottaviin järjestelmiin ja juhlistettava suuria ja pieniä innovaatio-onnistumisia osoittaakseen, että se arvostaa niitä.  Luomalla innovaatiota arvostavan kulttuurin voit auttaa yritystäsi pysymään muiden edellä ja saavuttamaan pitkäaikaista menestystä.

Herbalife on sitoutunut innovaatioihin ja se aikoo jatkossakin toimittaa merkityksellisiä tuotteita ja ratkaisuja, jotka auttavat sitä menestymään. Samalla se haluaa vaikuttaa maailmaan myönteisellä tavalla, josta Mark Hughes olisi ylpeä.