Meditaatiovinkkejä – Älä tee näin

Tekijä: Susan Bowerman
Nainen joogan ja meditoinnin aikana

Hellävarainen joogavenytys

Pitkän päivän jälkeen minusta on mukavaa rentoutua hellävaraisen joogavenyttelyn avulla. Tämä on myös hyvä tapa aloittaa päivä — helpot joogaliikkeet saavat mielesi rauhoittumaan ja antavat päivällesi positiivisen alun.

Meditaatio

Meditaation avulla voit ottaa etäisyyttä arjen kiireisiin ja stressiin ja rauhoittaa mielesi. Keskustellessani jonkin aikaa sitten ystäväni kanssa, ymmärsin, että meditaatio ymmärretään usein väärin.

Väärinkäsitysten vuoksi, monet jättävät kokeilematta sitä. Ystäväni kertoi: “Olen kokeillut meditaatiota, koska työni on hyvin stressaavaa ja työpäivät pitkiä. Luovutin, koska olin mielestäni surkea meditoija. En koskaan onnistunut tyhjentämään mieltäni, joten turhauduin ja luovutin. Mutta nyt ymmärrän, että nämä ajatukset ovat osa prosessia.” Juuri näin minäkin aikaisemmin ajattelin.

Kuten kaikissa terveyteen ja liikuntaan liittyvissä asioissa, meditaatiossakin on omat koulukuntansa ja menetelmänsä. Haluan antaa teille joitakin vinkkejä, joiden avulla voitte rauhoittaa mielenne ja käydä läpi päivän tapahtumia helpon ja käytännöllisen meditaation avulla.

Meditaation perusasioita

  • Sinun ei tarvitsee suorittaa harjoituksia täydellisen hiljaisessa ja eristetyssä paikassa. Täydellisen hiljaisuuden löytäminen voi olla lähes mahdoton tehtävä työpaikalla tai kotona lasten kanssa.
  • Yritä välttyä suurimmilta häiriötekijöiltä, kuten puhelimilta, tietokoneen näytöltä tai meluisilta paikoilta. Voit vain kääntää työtuolisi niin, ettet näe näyttöä. Jos olet kotona, sulje makuuhuoneen ovi.
  • Et tarvitse mitään erityisiä välineitä, kuten joogamattoa, kelloja tai huopia, sillä voit suorittaa harjoitukset missä tahansa. Mitä vähemmän tavaraa tarvitset, sitä helpompi sinun on varata itsellesi pieni harjoittelutuokio.
  • Yritä löytää paikka, jossa voit istua tai maata rentoutuneena. Voit pitää silmät auki tai sulkea ne. Tee niin kuin sinusta tuntuu parhaalta.
  • Älä pakota itseäsi käyttämään erityistä hengitystekniikkaa, kuten esimerkiksi vatsahengitystä tai nenän kautta hengittämistä. Se voi saada sinut menettämään motivaatiosi tai aiheuttaa huimausta. Voit keskittyä hengitystekniikkaan vasta sitten, kun meditaatio alkaa mielestäsi sujua.
  • Keskity hengitykseen. Tunne kuinka ilma kulkee sisään ja ulos. Sinun tarvitsee vain hengittää tiedostetusti ja tuntea, miltä hengittäminen tuntuu.
  • Älä anna negatiiviselle asioille valtaa, jos ostoslista tai tekemättömät asiat tulevat mieleesi.
  • Ohjaa ajatuksesi pois ostoslistasta ja takaisin hengitykseen.
  • Älä aseta itsellesi monenlaisia tavoitteita, joita ajattelet tai joista puhut.
  • Valitse yksi tai kaksi sanaa, jotka saavat sinut rentoutumaan ja johdattavat sinua kohti hyvää oloa.

Yritä varata itsellesi 20 minuuttia aikaa kerran tai pari kertaa päivässä. Muista, että meditaatiota pidetään harjoituksena, aivan kuten joogaa. Joten tämä tarkoittaa sitä, että rahoittavan vaikutuksen saavuttaminen voi vaatia harjoittelua.

Nauti kaoottisesta arjesta saamastasi tauosta.

Susan Bowerman on Herbalifen ravitsemuskoulutusjohtaja. Susan on rekisteröity ravitsemusterapeutti sekä hyväksytty urheiluravitsemuksen asiantuntija.