Lopeta jojo-laihtuminen

Tekijä: Susan Bowerman
nainen istuu kuntosalilla treenin jälkeen

Yksi pitkäkestoisimmista asiakkaistani on laihtunut 70 kiloa. Nyt varmaan mietit “Wau, onpa paljon” tai “Miten hän onnistui siinä?”, mutta hän ei tokikaan laihtunut sitä kaikkea kerralla. Itse asiassa hän on laihtunut samaa 15 kiloa nyt viisi kertaa. Hän on perinteinen jojo-laihduttaja ja hänen painonsa nousee ja laskee, mutta paino pysyy harvoin samana kovin pitkään. On jo pitkään ollut tiedossa, että liian tiukat painonpudotussuunnitelmat johtavat todennäköisemmin jojo-laihduttamiseen. Ruokavalion lipsuessa vanhat tavat palaavat, paino nousee ja kaikki alkaa taas alusta.

Kunnianhimossa ja innokkuudessa saada paino hallintaan ei ole mitään väärää. Halu ja motivaatio ovat jo puolet tavoitteen saavuttamisesta. Mutta liiallisuuden tavoitteleminen liian nopeasti saattaa tuhota motivaatiosi. Ole realistinen, kuinka suuren muutoksen voit tehdä kerralla ja hyväksy kaikki painonpudotuksessa saavutetut muutokset.

Edistymisen seuraaminen on hyväksi todistettu strategia painonpudotusmatkalla. Myös tuen saaminen on tärkeää. Urheilukaverit ovat hyödyksi ja monet arvostavat paljon verkkoyhteisöistä saamaansa tukea. Lopuksi, ole joustava ja opi virheistäsi. Jos kokeilet uutta harjoitteluohjelmaa tai uutta ruokaa, josta et oikein pidä, kokeile jotain muuta. Muista, että tavoite ei ole pudottaa mahdollisimman paljon painoa mahdollisimman lyhyessä ajassa – kannattaa luoda terveellisiä syömis- ja liikkumistottumuksia, jotka auttavat sinua laihtumaan ja pysyä uudessa painossa.

Selvästikin jojo-ongelmassa tärkeintä on muuttaa tottumuksia. Syö pienempiä aterioita entistä useammin. Varmista, että syöt riittävästi proteiinia kullakin aterialla ja välipalalla. Eteenpäin suunnittelu, edistymisen seuraaminen ja tuen saaminen ovat avaimia menestykseen. Nopea sprintti kohti maaliviivaa ei auta sinua saavuttamaan haluamaasi tavoitetta. Painonpudotuksessa hidas ja tasainen tahti auttaa tavoitteen saavuttamisessa.

Susan Bowerman on Herbalifen ravitsemuskoulutusjohtaja. Susan on rekisteröity ravitsemusterapeutti sekä hyväksytty urheiluravitsemuksen asiantuntija.