Vinkkejä parempaan uneen

Puolet suomalaisista kärsii univajeesta - selätä väsymys asiantuntijan vinkeillä

Tekijä: Herbalife Nutrition Nordic

50 prosenttia suomalaisista tuntee itsensä usein väsyneeksi. Tutkimuksen mukaan eniten unihäiriöiden kanssa kamppailevat ne, jotka valvovat pitkään. Nukkumisasiantuntija paljastaa nyt tehokkaimmat vinkit nukkumiseen.

Herbalife Nutritionin teettämä tutkimus osoittaa, että joka kolmas suomalainen nukkuu alle seitsemän tuntia vuorokaudessa. 37 % suomalaisista nukkuu liian vähän arkena, joten heidän on maksettava univelkaansa viikonloppuisin. Stressi sekä matkapuhelimien, TV:n, tablettien ja tietokoneiden käyttö ovat suurimmat syyt univajeeseen.

Joukosta erottuu yksi ihmisryhmä, joka kärsii nukkumisvaikeuksista keskivertosuomalaista enemmän: yökyöpelit. 71 prosenttia yökyöpeleiksi tunnustautuvista suomalaisista on yleensä aina liian väsyneitä.

- Me unihäiriöiden parissa työskentelevät sanomme yleensä, että ilmauksella "tarpeeksi unta" tarkoitetaan sellaista unta, jonka jälkeen sinun ei tarvitse päivän aikana käyttää keinotekoisia ärsykkeitä, kuten kahvia, vireystilan ylläpitoon. Jos tarvitset aamuisin kymmenen kupillista kahvia vain saadaksesi itsesi käyntiin, sinulla saattaa olla aihetta huolestua, sanoo norjalainen Harald Hrubos-Strøm, lääkäri ja “Sleep well” -kirjan kirjoittaja.

Aamuihmiset ja yökyöpelit ärsyttävät toisiaan

Tutkimuksen mukaan aamuihmisten ja yökyöpelien käyttäytymisessä on suuria eroja.

- Aamuvirkut tuntevat yleensä vähemmän väsymystä, harrastavat enemmän ja syövät terveellisemmin kuin yökyöpelit. Suurin osa aamuvirkuista pitää yökyöpelejä laiskoina tai kofeiiniriippuvaisina ihmisinä, joilla ei ole kykyä vastustaa kiusauksia, sanoo Herbalife Nutritionin pohjoismainen johtaja Mia Bergmann ja lisää:

- Lisäksi useimmat aamuvirkut pitävät yökyöpeleitä huonoina suunnittelemaan asioita.

Myös yökyöpeleillä on vahvoja näkemyksiä aamuvirkuista. Yksi neljästä yökyöpelistä ajattelee, että aamuvirkut ovat liian iloisia aamuisin.

Yökyöpelit saattavat hävetä unettomia öitään

Yli 60 % yökyöpeleistä syö viikoittain klo 23.00 jälkeen kerran tai useammin. Joka kolmas yökyöpeli väittää menevänsä nukkumaan aikaisemmin ja nousevansa aamulla aikaisemmin kuin todellisuudessa tekee.

Lisäksi kolmasosa yökyöpeleistä myöntää käyttävänsä puhelintaan, tablettiaan tai katsovansa televisiota iltamyöhään. He myös toteavat tämän vaikuttavan heidän uneensa negatiivisesti.

Älä vahvista jakoa aamuihmisten ja yökyöpelien välillä

Nukkumisasiantuntija Hrubos-Strømin mukaan suomalaisten ei tule syyttää itseään, jos he kokevat nukkumisen haasteelliseksi. Hänen mielestään nukkumisen ei pitäisi olla suorittamista.

- Joillakin ihmisillä on enemmän vaikeuksia saada unta öisin kuin muilla, riippumatta siitä, kuinka hyvin he välttävät puhelimen käyttöä tai kofeiinin saantia myöhään illalla. Neuvoni unen kanssa kamppaileville yökyöpeleille on kokeilla erilaisia ​​tekniikoita ja löytää juuri itselle sopivimmat keinot, hän sanoo.

Nukkumisasiantunija Harald Hrubos-Strømin vinkit yökyöpeleille

Päivän aikana

  1. Valo vaikuttaa unisykliin. Tämän takia on hyvä ulkoilla päivän aikana, jotta saa valoa ja välttää unisyklin siirtymistä myöhäisemmäksi.
  2. Jos olet uninen tai väsynyt päivällä, voit ottaa pienet päiväunet. Lyhyet, kymmenestä kahteenkymmeneen minuuttiin kestävät päiväunet eivät pilaa yöuniasi. Jos kuitenkin nukut kauemmin ja vaivut syvempään uneen, se voi vaikuttaa uneen yöllä.
  3. Jos olet väsynyt tai uninen päiväaikaan, kannattaa nousta jaloilleen, liikkua ja käyttää lihaksia. Tällä tavalla stimuloit aivojen sen osan toimintaa, joka säätelee valveillaoloa.

Yöaikaan

  1. Jos viivyt sängyssä pitkään hereillä, kehosi oppii siihen, että sängyssä oleskellaan ilman unta. Siksi tärkein neuvo nukahtamisen kanssa kamppailevalle on nousta sängystä ja pitää tauko ennen kuin yrittää nukahtaa uudelleen.
  2. Jos olet sängyssä, mutta et saa unta, älä katso televisiota, koska sinun tulisi välttää ärsykkeitä. Juo jotain, joka ei sisällä sokeria tai kofeiinia ja kuuntele rauhallista musiikkia.