Nesteytys treenin aikana

Tekijä: Herbalife Nutrition
Kaksi ihmistä juomassa vettä pysyäkseen nesteytettynä treenin aikana

Noin 60–70 % kehosta on vettä, joten on selvää, että vesi on tärkeää selviytymisen kannalta. Se muun muassa sääntelee kehon lämpötilaa, mahdollistaa hengittämisen, on tärkeää ruoansulatukselle ja eritykselle sekä tukee kehon liikkumista!

Vettä suositellaan juotavan päivässä 8–10 lasillista, mutta urheillessa tai kuumassa ympäristössä on juotava enemmän lisääntyneen hikoilun vuoksi.

Mutta riittääkö pelkkä vesi? Vai kannattaako riittävän nesteytyksen varmistamiseksi juoda urheilujuomaa?

Urheilujuomat varmistavat nesteytyksen sekä antavat energiaa, jos harrastat erittäin intensiivistä liikuntaa yli tunnin ajan. Jos et kuitenkaan harjoittele tällä tasolla, pelkkä vesi riittää hyvin.

Mitä urheilujuomat ovat?

Urheilujuomat (joita kutsutaan joskus elektrolyytti- tai isotonic-juomaksi) sisältävät riittävästi hiilihydraatteja (5–8 g/litra) ja elektrolyyttejä (kuten natriumia ja kaliumia) pitääkseen sinut nesteytettynä korvaten treenin aikana syntyvät puutostilat.

Tiesitkö, että...

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jo yhden prosentin nestevajaus voi aiheuttaa merkittäviä muutoksia kehon lämpötilassa ja kahden prosentin nestevajaus laskee suorituskykyäsi merkittävästi! Jos muista juoda nesteitä pysyäksesi toimintakuntoisena.

Muut paljon hiilihydraatteja sisältävät juomat estävät veden nopean imeytymisen ja voivat siten viivästyttää nesteytystä, joten ne eivät sovellu nautittavaksi ennen harjoittelua. Valitse siis urheilujuoma, jos harjoittelet erittäin intensiivisesti. Mutta jos et treenaa tällä intensiteetillä ja juot niitä janojuomana, painosi saattaa nousta niiden hiilihydraattipitoisuudesta johtuen.

Jos et pidä tavallisesta vedestä, lisää veteen makua lisäämällä sekaan sitruunaa, appelsiinia tai minttua ilman ylimääräisiä kaloreita.

Nesteytysvinkit treeniin:

  • Varmista, että olet juonut riittävästi ennen treeniä – aloita juomaan noin kaksi tuntia etukäteen.
  • Juo myös treenin aikana
  • Muista juoda lisää treenin jälkeen, mikä on tärkeää palautumisen kannalta. Juo 1–2 lasillista tunnista, kunnes virtsasi on taas vaaleaa