Miten polttaa rasvaa nopeammin

Tekijä: Samantha Clayton
Kaksi Herbalife Nutritionin jäsentä treenaa ulkona

Ihmiskeho polttaa rasvaa luonnollisesti polttoaineen lähteenä, mutta sitä voi treenata polttamaan sitä entistä nopeammin. Esittelen vinkkejäni, joilla voit treenata kehostasi nopeamman rasvanpolttokoneen.

Kaipaamme usein kiireisessä arjessa nopeita ratkaisuja terveys- ja kuntoilutavoitteiden saavuttamiseen. Kuntoiluohjelman suunnitteleminen etukäteen voi kuitenkin tuottaa parempia tuloksia ja auttaa polttamaan rasvaa nopeammin.

Nopeuteen keskittyvänä urheilijana en koskaan pitänyt oikein kestävyysurheilusta – yli 60 minuutin kävely- tai juoksulenkki kuulosti kidutukselta! Saatuani lapseni huomasin kuitenkin, että satunnaisilla pidemmillä treeneillä oli loistavia hyötyjä. Ne hyödyttivät sekä vyötärölinjaani että mieltäni. Nyt odotan innolla myös pidempiä treenejä. Aerobinen kuntoni on parantunut merkittävästi ja huomaan hyödyn myös lyhyemmissä harjoituksissa.

Rasvanpolttoon, painonpudotukseen ja kiinteytymiseen on monia tapoja. Se vaatii vain halua poistua mukavuusalueelta. 

Varaa aikaa kestävyysurheiluun

Kokeile varata aikaa pitkälle aerobiselle harjoittelulle 6/10 intensiteetillä vähintään kerran viikossa. Juokseminen, käveleminen tai pyöräileminen pitkään mukavaan tahtiin varmistaa, että kehosi polttaa rasvaa. Keho käyttää rasvaa polttoaineen lähteenään useimmissa pitkissä treeneissä, joten kehosi alkaa polttaa varastoituja hiilihydraatteja energiaksi ylittäessäsi rajojasi ja nostaessasi tehotasoa.

Tee intervallitreenejä

Olen intervallitreenien ystävä, koska rasvaa palaa vielä treenin jälkeenkin. Keho käyttää intensiivisten intervallitreenien aikana hiilihydraatteja polttoaineen lähteenä sekä polttaa rasvaa palautuakseen. Intervallitreenaaminen vie vähemmän aikaa ja polttaa enemmän rasvaa vain 30 minuutin treenillä, joten kokeile treenata tähän tyyliin kahdesti viikossa.

Voimaharjoittelu

Lihasmassan kehittäminen auttaa kehoa polttamaan kaloreita myös levossa. Koska lihasmassan ylläpitäminen vaatii enemmän kaloreita kuin rasvan ylläpitäminen, lihasmassan kasvattaminen tehostaa rasvanpolttoa. Voimaharjoittelu edistää myös palautumistasi kaksinkertaistaen hyödyt ja varmistaen, että poltat rasvaa pitkään kuntosalilta lähtemisen jälkeen!

Syö hyvin

Syömäsi ruoka vaikuttaa suoraan saavuttamiisi tuloksiin. Muista nauttia päivittäin riittävästi hiilihydraatteja, terveellisiä rasvoja ja proteiinia. Saavutat maksimaalisen hyödyn nauttimalla proteiinia 30 minuuttia kuluessa harjoittelustasi (erityisesti kestävyyspäivinä) sekä vähän hiilihydraattia treenin jälkeen lihasten glykogeenin palauttamiseksi.

Lepää riittävästi

Levolla keho mukautuu sille asetettuihin vaatimuksiin. Jos treenaat kovaa viitenä päivänä viikossa, kahtena lepopäivänä kehosi pääsee palautumaan ja uusiutumaan.

* * *

Kehoa voi rasittaa monin tavoin mukautumaan ja kehittymään. Mielestäni tasapainoinen harjoittelu- ja ravitsemussuunnitelma auttaa kehoasi polttamaan kaloreita tehokkaammin ja pitkäkestoisemmin. Johdonmukaisuus on tärkeintä, joten keskity olemaan aktiivinen viitenä päivänä viikosta. Jos viisi päivää viikossa ei ole realistista, muista suosikkisanontani:

“Pienet teot tuottavat aina parempia tuloksia kuin kokonaan tekemättä jättäminen!”