5 vinkkiä kananmunan lisäämiseen ruokavalioon

Tekijä: Herbalife Nutrition
Tasapainoisen ruokavalion kananmunaresepti

Pääsiäisen lähestyessä ajatukset siirtyvät luonnollisesti kananmunia kohti. Tarjolla on erityisen paksuja tuplasuklaamunia tai tavallisia kananmunia. Arvaa, kumpaa me suosittelemme!  

Ongelma on, että kananmunilla on usein huono maine. Niissä on paljon kolesterolia muihin ruokiin verrattuna, joten monet arkailevat niiden käyttämistä ruokavaliossaan.  

Ole huoleti. Tutkimukset osoittavat, että kanamunien kolesteroli ei vaikuta haitallisesti veren kolesterolitasoihin.  

Kanamunat sopivat erinomaisesti tasapainoisiin ja terveellisiin elämäntapoihin. Ne ovat erinomainen proteiinin lähde sekä niissä on “hyvää” HDL-kolesterolia. Niissä on myös runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, tyydyttymättömiä rasvoja sekä ravintoaineita. 

Joten alapa kuoria! 

Parhaat vinkit kananmunan lisäämiseen ruokavalioosi: 

  1. Kananmunan paistaminen lisää sen rasvapitoisuutta 50 prosentilla. Nauti mieluummin keitettyjä, uppomunia tai munakokkelia.
  2. Vältä öljyn lisäämistä valmistamalla munakokkeli pinnoitetulla paistinpannulla. Ja käytä kerman sijasta rasvatonta tai jotain muuta kuin lehmän maitoa.  
  3. Aamulla kovaksi keitetyt kananmunat ovat terveellinen ja proteiinipitoinen välipala, joka pitää nälän loitolla lounasaikaan saakka.  
  4. Munanvalkuaisista valmistettu munakas on vähäkalorinen, mutta siitä puuttuu kaikki keltuaisen vitamiinit ja ravinteet.
  5. Mitä jos paistaisit kananmunia suosikkivihannestesi kanssa? Frittata ja yllätysmunat ovat erinomainen tapa lisätä kasvisten saantia herkullisella ja terveellisellä tavalla.